تشکل طلبگی قـیـام

«( هــــــــمــــــــت بــــــــرای هــــــــدایــــــــت )»

محفل هفتگی 6 / نمایش مستند دیوار گتو / گفتگو و مباحثه

سوژۀ محفل ششم: مستند دیوار گتو

انتخاب و نمایش یک فیلم یا مستند ویژه، گفتگو و مباحثۀ حضار پیرامون محتوای آن
توجه: شرکت برای عموم مردم اعم از خواهران و برادران گرامی آزاد است

زمان: سه شنبه‌ 21 آذرماه 1402 ساعت 18 الی 20
مکان: قم - پردیسان - بلوار سلمان - خیابان البرز - البرز 3 - پلاک 16

مشخصات مستند

نام: دیوار گتو
مدت زمان: 42 دقیقه
سال ساخت: 1396
کارگردان: محسن تقی‌زاده
تهیه شده: شبکه افق

 

توضیحات اجمالی

مستند «دیوار گتو»، روایت پرداختن به تاریخ و سرگذشت یهودیان، چگونگی تشکیل و تاسیس کشور جعلی اسراییل در فلسطین اشغالی را بررسی می کند. در ادامه با محور قرار دادن قوم یهود بحث صهیونیسم را از دین یهود جدا می‌کند و نگاهی کارشناسانه به این حوزه دارد. این مستند به آوارگی قوم یهود از قرن‌ها پیش اشاره داشته و تا تشکیل اولین حکومت یهودی ادامه می‌یابد. این مستند به فلسفه شکل گیری صهیونیست و همچنین شکل گیری کشور جعلی اسرائیل پرداخته شده است.
فیلم مستند «دیوار گتو» به کارگردانی محسن نقی زاده، در ژانر تاریخی-سیاسی سعی در نقد یکی از ظلم های قدیمی در جامعه انسانی دارد؛ ظلمی که نماد آن امروز یک «دیوار» است. نسل کشی و پاکسازی نژادی، اتفاق جدیدی در جامعه بشری نیست؛ انگاره ای که در حزب نازی آلمان و پیشوای این حزب، یعنی آدولف هیتلر تبلور یافت اما نژادپرستی توأم با جهان خواری و نسل کشی، در دنیای امروز نه تنها کمتر نشده که شاهد وضعیت رقت بارتری در جامعه بشری هستیم. اوج آن را امروز می توان در قالب دولت جعلی و اشغالگر اسرائیل دید. رژیمی با یک ایدئولوژی نژادپرستانه که مبنای فعالیت و حیات نامشروع خود را بر از بین بردن ملت های دیگر نهاده است. «دیوار گتو» با ساختاری فاخر و تلفیق تصاویر آرشیوی و مصاحبه به تحلیل این معضل بزرگ پرداخته است.
نکته مهم این است که جریان صهیونیسم در دوران کنونی، تنها به اسرائیل محدود نمی شود بلکه یک شبکه مخوف جهانی است که به خاطر برخورداری از سرمایه های هنگفت و نفوذ در دولت ها و دستگاه های اطلاعاتی و نظامی غرب، سلطه یافته و قادر به فعالیت های تخریبی علیه نوع انسان هستند. به بیانی بهتر، محور اصلی و چکیده امپریالیسم و استعمار جدید، صهیونیسم است. به همین دلیل هم ساخت فیلم علیه این سازمان گسترده ضدبشری، صرفا به اشغال فلسطین و جنایات اسرائیل محدود نیست، بلکه نوعی دفاع از انسانیت و مبارزه با دشمنان بشر محسوب می شود.
راهبرد فیلم برای پرداختن به مضمون مدنظر خود، استفاده از منطق قیاسی است. یعنی دو ماجرای تاریخی را شبیه سازی کرده و به مقایسه آن ها پرداخته است. ابتدا، تاریخچه ای از مواجهه آلمان هیتلری با یهودیان لهستان را می بینیم. مواجهه ای که به محصور کردن یهودیان با دیواری که نام فیلم هم به آن اشاره دارد می انجامد. اتفاقی که چند دهه بعد، توسط صهیونیست ها و علیه فلسطینیان تکرار می شود. دیوار تفکیک و تبعیض نژادی، در دو زمان و مکان متفاوت درست شده، اما هر دو تکرار یک رویکرد ایدئولوژیک و نظامی هستند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی